torsdag 10 september 2009

Summering av EM, dags för Calgary

Nu är EM i Windsor avklarat och det är dags att summera tävlingarna. Jag tycker att det var dåligt arrangerat. Dålig information om tidsprogrammet, dåligt hindermaterial och vissa banor var mindre bra. I nationshoppningen var det en svår sista linje som gav "dålig smak". Trots det så blev finalerna väldigt spännande, särskilt den individuella finalen som avgjordes med sista ryttaren. Första omgången i den individuella finalen var för lätt men i den andra var det bara Rolf-Göran och Kevin Staut som var felfri.

Några reflektioner från EM är att när ryttarna sitter och jobbar sina hästar så börjar de i ett mycket lugnt tempo. Man rider mjuka övergångar, skänkelvikningar och arbete över bommar och ser till att få hästarna helt loss och psykiskt avspända. Det är inte alls så mycket extrema tempoväxlingar som man brukade se förut. Något mer som jag tänkte på var att ryttarna red med otroligt stilla händer. När jag kom hem har jag låtit ryttarna rida med "tygelbrygga" för att bli mer stadiga i handen. Jag tycker att det gett väldigt bra resultat!

Nu bär det av till Calgary i Canada med det norska laget. Sex av EM lagen deltar. Tony Andresen är inte med i laget utan ersätts av Connie Bull. Tony ska bli pappa när som helst. Stein och Geir har andra hästar med sig. Efter Calgary åker laget direkt till Barcelona.

Vi hörs!
Sylve

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar