torsdag 24 mars 2011

Höjdpunkten

När jag gjorde övningen på Tompa imorse så fick Emilio se att Tompa inte riktigt avslutar rörelsen med höger bakben de sista galopp språnget innan hoppet. Istället för att galoppera under sig med bakbenet så avslutar han rörelsen tidigare, typ blockerar och stampar sedan av. Detta medför att höjdpunkten på språng-kurvan blir efter hindret istället för mitt över. Jag har försökt illustrera här nedan. Den första bilden är exempel på ett räcke och en oxer där höjdpunkten på språngkurvan är den röda stjärnan, alltså efter hindret. Detta leder ofta till bakbensfel på oxrar och både fram och bakbensfel på räcken.
På denna bild under så har jag ritat en blå stjärna där höjdpunkten är mitt över hindret, som den ska vara för ett felfritt resultat.


Emilio sa till mig att tänka på att vänta mer med mitt överliv och vipps så blev Tompas rörelse med höger bakben mycket bättre och han avslutade rörelsen utan att blockera innan avhoppet. De ända jag gjorde var att tänka på att vänta mer i sista språnget innan hindret. Tror ofta detta är anledningen till att jag får nedslag, att jag ofta är lite för snabb med mitt överliv, att jag liksom hamnar före honom i språnget, vilket leder till att han inte kan avsluta rörelsen korrekt innan hindret utan hoppar istället flackt, mer framåt än uppåt och då blir språng-kurvans höjdpunkt efter hindret istället för mitt över. Så med lärdomen vänta med överlivet framför hindret kommer jag somna med i huvudet inatt.

1 kommentar:

  1. Hej Viktoria!
    Som vanligt kul och intressant att läsa om ditt arbete och träning nere i Italien. Det är toppen för oss som läser att du tar dig tid och delar med dig av tips och illustrationer. T.ex. detta med överlivet i hoppet

    Hästarna i stallet hälsar, speciellt Issa saknar dig :) men hon blir väl omhändertagen av Anna o har det bra. Didde & Bobby är nu lättade över att jag har investerat i ett par nya ridbyxor och ridskor så att de slipper skämmas över mina 90-tals ridkläder i ridhuset.

    Du och Tompa ser väldigt proffsiga ut på bilderna. :)

    Ha så bra och njut av din tid där nere!
    Kramar
    Therese

    SvaraRadera