torsdag 3 mars 2011

Italienare är rädda för regn

Igår körde vi hästarna till tävlingsplatsen och veterinär besiktade dem. och det var ju en upplevelse. Fixade ordning Tompa och ska just gå med honom då Emilio inser att han glömt hans pass hemma... Så jag tar Chicago ist, och Emilio springer iväg för att göra jag vet inte vad. Så jag går runt hur länge som helst med Chicago och letar efter besiktningen, tillslut frågar jag en tjej och hon förklarar men jag hittar inte, plus att hon sa att den stänger om 5 min, perfekt, not. Till slut hittade jag den och självklart var det i princip precis vis vårt stall. Men nu till problem 2 - jag har ingen nummerlapp på Chicago, och jag försökte förklara för mannen att det är Emilio Bichoccis häst men han trodde att jag hittade på för Chicago stod inte under Emilios namn på deras lista heller.

Men då kommer Emilio som en räddare i nöden med alla nummerlappar och veterinären skiner upp som en sol och blir genast hur trevlig som helst. Jag behöver inte ens ta av täcket och när jag springer så tittar han typ inte. Hemma klämmer och känner de ju och man springer fram och tillbaka. Här gav man passet, sa numret och sprang 10 meter sen är det nästa. De andra hästarna hade vi kvar de tjocka stalltäckena på när vi besiktade och Tompas pass var absolut inga problem med att lämna in dagen därpå. Emilio skrattade och sa att han känner veterinären.

Idag skulle tävlingarna börja, skit taggad! Hämtade sadlarna och Gabriel på gården klockan 7. Åker sen till tävlingsplatsen, vi fixar och grejar, jag hämtar listor och Gabriel gör ordning Graffio som är först ut, vad händer sedan, jo tävlingarna ställs in idag! För att de tycker det är för blött på banorna. Visst det har ju regnat en del och det är blött men det är ingen fara. Unghästarna kunde ju åtminstone gått idag. Programmet är liksom upplagt så att den runda du väljer så är det 3 klasser på 4 dagar, en ledig dag alltså. Nu blir det ingen ledig dag, och ingen inställd klass vilket är bra, men hur hade de tänkt att de ska hinna med allt nu på 3 dagar som de innan hade planerat på 4!? Tur att det är 2 banor, men ändå.

Vi red alla hästar på förmiddagen iaf. Vid lunch så åkte jag och mamma till en superbra restaurang 2 min från tävlingsplatsen. Vid 3 var jag tillbaka och då ringde Emilio och sa att "en traktor kommer inom 5 min med nytt hö och halm så kan du ta emot dem och visa var de ska göra av allt, sen kan du skritta Hialoubet 2 varv på travbanan." Sure, tänkte jag så jag gjorde ordning Jalle och satte mig sedan och väntade på denna traktor... Efter 1 timme!! Kommer traktorn och jag hann slumra till ett antal gånger på plaststolen som jag satt på utanför boxarna (måste sett ganska kul ut). % gubbar kommer och börjar last in allt hö i vår spolspilta och jag försöker prata engelska med dem men ingen fattar, men på något sätt får jag de iaf efter ett tag att förstå att de ska lägga allt hö utanför 2 av boxarna istället. Så då får de flytta allt, stackars gubbar.

Därefter kommer Emilio och Gabriel tillbaka, som har varit hemma och tagit hand om de 4 hästar som är kvar hemma. Emilio går och skriver upp i sekretariatet vilka hästar som ska hoppa vad, Tompa och jag ska hoppa 1.35 imorn, 1.35 på lördag och förhoppningsvis final på söndag i 1.40.

Sen tvingade jag Stefano att fixa Tompas man, han har tjatat och retat mig så länge för att han tycker Tompa ser ut som en björn så då får han väl ta och fixa till det. Så nu har han en tunn och fint man, och Stefano har några fingrar färre, hehe...

Imorn ska jag hänta Gabriel och sadlana på gården vid 06.40. Så nu ska jag hoppa i säng. God natt på er. Hoppas det inte regnar mer nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar