måndag 29 mars 2010

Ibland går det inte som man vill


Idag åkte jag till Hamre Ridklubb för att lagleda Jump Clubs elitponnylag i allsvenskan. Det var jättekul att äntligen få vara med och träffa tjejerna, med tanke på att jag var i Spanien den första omgången, så jag var ordentligt laddad inför dagens uppgift.


Laget var redan uttaget och klart på förhand, så det var inget större problem att fylla i laglistan och lämna in den till sekretariatet. Peter Lundström byggde banan och det var en ganska teknisk, men schysst bana han hade gjort tycker jag. Däremot är jag inte säker på att jag gillar Hamres nya idé om att bygga hela banan med såna plasthinder, varför? De har ju en vanlig jättefin hinderpark. De hade ju gjort samma sak på de nationella storhästtävlingarna i februari och kommit fram till att det inte var så bra. Då förstår jag inte varför man gör det igen...


Nåja, jag samlade laget för lite information och sedan gick vi banan tillsammans, inklusive reserverna, som jag tycker är lika stor del av laget och därför ska vara med i alla steg de också. Det var en del saker att tänka på, men framförallt handlade banan om att rida bra vägar.


Vårt första ekipage, Olivia Backsell - Young Gaylord, satte en säker nollrunda, vilket alltid är superskönt i lagsammanhang! Felicia Olsson-Lind på Marquis de Sade såg stensäkra ut fram till näst sista hindret, då ponnyn nästan hoppade Felicia ur sadeln, vilket tyvärr gjorde att hon inte riktigt var i balans och klar innan trekombinationen, som var sista hindret och ekipaget fick därför ett stopp och 6 fel med tidsfel.


Detta satte ju såklart press på våra två sista ryttare och först ut av dem var Katarina Bork på Lexus Justice. Men Katarina var samlat koncentrerad på uppgiften och red en klockren nolla och det kändes som om vi var med i matchen igen! Sedan fick tyvärr Ebba Johansson och Munsboro Johnny två skitpet, trots en annars bra runda, vilket gjorde att vi halkade ner till en fjärde plats. Ibland går det bara inte som man har tänkt sig. Men vi hänger inte läpp för det! Det är en omgång kvar och möjligheten att ta oss till en SM-final på Strömsholm ligger fortfarande inom räckhåll.


Vi avslutade dagen med en gemensam fika i cafeterian och det var en hel del glada miner trots allt.



Viktoria Tocca, lagledare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar