onsdag 3 mars 2010

Rapport från Gothenburg Horse Show

Gothenburg Horse Show bjöd på många fina ritter. Publiken tjöt av lycka när Rolf-Göran Bengtsson red en supersnabb omhoppning på Ninja La Silla under fredag kvällens Grand Prix klass och utklassade stjärnor som Jessica Kurtén och Ludger Beerbaum.

I söndagens världscupklass var det Jens Fredricson som bjöd på dagens överraskning genom att bli fyra med Lunatic. Han gjorde en jättebra ritt i omhoppningen. Lunatic gick på tre galoppsprång istället för på två i kombinationen och fick ta i ordentligt för att komma över den breda oxern. Jag tycker att Jens och Lunatic har ett fantastiskt samarbete och det märks att de litar på varandra!

Lunatic är en liten häst med ett stort hjärta och hindren är lika höga som hästen i 1.60 klasserna. När jag såg honom första gångerna tänkte jag att han är en bra 1.40 häst. Jag hade aldrig trott att han skulle gå så höga klasser.

Jessica Kurtén och Libertina var i högform och vann söndagens klass. Det var roligt att se att Libertina har fått tillbaka sin form efter att ha varit borta från tävlingsbanorna under sju månader.

Jag pratade en hel del med Pius Schwizer från Schweiz som ligger etta på världsrankingen. Hans bästa häst är bara 9 år och Pius är alldeles lyrisk över hur bra den är. Pius är en väldigt seriös ryttare som är superdisciplinerad. Han har lovat att ha clinic på Rekasta till hösten mellan tävlingarna i Oslo och Helsingfors. Mitt nästa uppdrag för SVT är Europafinalen i S´Hertogenbosch i slutet av mars.

Lotta Björe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar