onsdag 19 januari 2011

påskliljor

Idag såg jag påskliljor! Helt otroligt, trodde det var vinter. De var inte utslagna men om en vecka är de säkert det.

På förmiddagen idag så fick jag lektion på Graffio och Istrione. Det var tredje gången jag red Istrione och första som jag red honom när Emilio såg på men han tyckte det såg jättebra ut. Emilio red honom igår med de två dagarna innan så har jag gjort det och igår så hoppade E lite med honom och han sa att han kändes jättebra, vilket alltså måste betyda att jag gjort ett bra jobb med honom de två dagarna innan ;) Därefter så red jag HIaloubet och skrittade ut Tompa en sväng.

På eftermiddagen så krittade jag fram Olea åt Emilio och sen fick jag en hopplektion med Tompa. Hopp och hopp, 1 meter men ändå. Tompa är som sagt som en duracellkanin, ibland önskar jag att batteriet inte alltid var fulladdat... men det blir bättre och bättre. Han var duktig iaf om man bortser från de gånger som han flög rakt upp i luften pga ingeting. Övningen gick ut på att de två första hindrena stod så att det var mycket viktigt att komma rakt på, E hade ställt dem så att man lätt kunde flyta ut i svängen, just för att jag skulle vara extra noga. Han sa att ryttare som inte är så smarta rider oftast väldigt när hinderstöden när de svänger upp mot ett hinder men då är risken ofta stor att man istället flyter ut i svängen och förlorar tid där, det är bättre att hålla sig lite längre ifrån hinderstöden så att man kan komma rakt på hindret poch därmed är det lättare att få en bra distans till nästa hinder, vilket i det här fallet var en skarp sväng till vänster runt hinderstöd. Det jag måste träna mycket på är att låta Tompa var i svängarna, vara med mer i hans rörelse. Att jag inte ska ta bort galoppen i svängen för då blir det lätta att man antingen måste rida på de sista sprången till hindret eller korta ännu mer av en galopp som man redan kortat i svängen. För det som man skapar innan hindret är också det man får ta hand om efter hindret. Rider man iväg hästen och den hoppar flackt så kan man ju önska sig själv lycka till med att man har en lydig häst efter hindret, snarare blir det tvärtom - man får en häst som rusar iväg.



/Viktoria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar