onsdag 12 januari 2011

skavsår i rumpan

Idag har jag skrittat 8 hästar fram och tillbaka mellan olivträdsalérna, det låter mysigt men tänkt er 8 hästar x 40 min det blir ett tag. Varför jag inte ridit ordentligt är för att det regnade i förrgår och det är tydligen för blött för att rida. Italienare är lite löjliga ibland, visst det är slaskigt men det är ju inga sjöar på banan! jaja, hoppas det blir bättre tills imorgon.

Häromdagen när jag hade träning med galopp bommar så red jag Hialoubet, han har tagit en paus från hoppandet sen i maj för att han ska tycka det är roligt igen, han har tydligen varit lite rädd. Så med andra ord han blir ganska pigg nu när han får se bommar igen. De första gångerna går det bra men oftast sämre och sämre ju längre man håller på, just för att han blir lite för exalterad. Men då sa Emilio en grej som fick mig att tänka lite; "Den duktiga ryttaren hittar alltid en lösning på varje enskild häst som han/hon sitter på. Och för att hästen ska kunna lite på dig så måste denne vare säker på att du alltid väljer den bästa lösningen vad det gäller ett beslut speciellt innan ett hinder eller bom, väljer man fel för många gånger så slutar det oftast med att hästen struntar fullständigt i vad du säger där uppe på ryggen och fattar istället sina egna beslut, och då kämpar ni inte längre med varandra utan mot varandra."


/Viktoria.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar