lördag 9 april 2011

jag har fått bonnabränan

Försökte att lägga in ett inlägg vid lunch men internet ville inte, så det får bli nu iaf. Tänkte komma med lite kloka tips!

Dessa övningar var de som vi tränade på häromdagen;






På bild 1 så är det normalt med 5 språng och vi varierade mellan 5-8 språng. Jag blev tillsagd att jag ska tänka på att vänta med överlivet för ibland när jag vill rida framåt så går jag med med överlivet vilket resulterar i att hästen blir lång och ofta trampar över med ena bakbenet över bommen. När jag väntade så lutade jag mig automatiskt lite bakåt vilket också blev knas för då pushar jag ju på med rumpan i sadeln. Emilio förklarde att vänta med överlivet inte behöver betyda att luta sig bakåt utan det finns ryttare som väntar men ändå lutar sig ganska mycket framåt. Jag fick korta mina tyglar ganska mycket och höja händer vilket fungerade för mig, och det var väldigt mycket lättare att få plats med 8 språng med högre händer. Med högre händer så arbetar bettet i hästens mun mer uppåt vilket är mer bekvämt för hästen, håller man ner händerna och blockerar rörelsen så trycker bettet på lanerna i hästens mun vilket kan göra ont och då blir hästen ledsen och vill inte göra som du säger.

På bild 2 så är det också normalt med 5 språng och sedan kort över galopp bommarna. Den här övningen tyckte jag var ganska svår, för att; eftersom det är kort över bommarna så vill man ju automatiskt korta redan det 5 sprången innan men då blir det ju så att man kommer stort över första galopp bommen och sedan blir det ju megakort. Så istället fick jag lära mig att rida på lite de 3 första sprången så att de 2 sista innan galopp bommarna blev kortare viket då gjorde att hästen var med förberedd på de korta avståndet och det blev mycket enklare, men fortfarande är det kort så det gäller att jobba över bommarna och vänta med överlivet. Att ta 6 språng innan galopp bommarna var mycket lättare ;) Emilio gjorde 4 med stora Chicago, och det såg så enkelt ut, red på ganska mycket 3 språng och på det sista så liksom kortade hans sig och gjorde bommarna enkelt som en plätt. Jag och Tompa får öva lite mer på det tror jag...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar