onsdag 23 februari 2011

Dagens 23 feb

hellu der

sitter och smaskar kladdkakesmet och håller på att somna men innan de händer så ska jag skriva till er. Dagen började med en halvtimmes skritt på Kapitol innan Emilio kom och tog över. Jag tod Istrione, sen Hialoubet. De gick bra men Jalle var lite piggelin. Därefter så frågade E om jag kunde ta kort. Ääh ja svarade jag de är väl inte så svårt, vad ska jag ta kort på? På Kapitol, det är till en tidingsartikel svarade E. Kapitol var färdigknoppad och borstad så på med fina tränset och Emilio ställde upp honom fint på gräsmatten med stenhuset som fin bakgrund. Fick en del bra kort men det var lite svårt att få Kapitol att ha öronen framåt, Stefano försökte allt vad han hade med att stå bakom ett litet träd och vifta och ropa, haha. Men det såg mest ut som om Kapitol tänkte att vad är det där för idiot?

Vid 2 sen hoppade jag upp på Tompa och skrittade ut 30 min innan Emilio kom och höll lektion för mig. Trots att Tompa var superpigg så har jag nu kontroll ändå och kan lösa saker och ting framåt. Vända hans pigghet till något positivt, och han hoppade inte till någon gång heller.

Emilio sa att nu när alla tävlingar börjar dra igång så vill vi ju att hästarna ska var lite piggare och vi vill att de ska tycka det är intressant och roligt att vilja jobba, så därför rider vi inte lika länge nu längre på banan och jobbar inte lika hårt som vi gjort i december och januari. För det är ju in vintermånaderna som jag föredrar att lägga ner extra energi och rida hårdare för att hästarna ska bli starkare, lydigare och få bra kondition. Nu när vi uppnått detta så kan vi göra allt likadant fast på kortare tid eftersom vi har hästarna där vi vill och de är lydiga nu. Därför rider vi kortare pass inne på banan och sedan rider vi ut istället, för hästarna måste fortfarande röra på sig lika mycket. Hellre om man känner att något häst ändå inte känns riktigt bra, att man rider den 2 gånger istället för ett hårt pass, för då blir ju bara hästen trött. och vi vill ju att hästarna ska koppla allt jobb vi gör med dem till något roligt, vi vill ju ha glada och engagerade hästar!

Red Liscio och fick en del hjälp med honom sen och skrittade sedan ut på Kapitol igen plus lite trav.

Sov gott, nu slocknar jag snart....Zzzz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar