torsdag 24 februari 2011

Varför det var ponnys på tävlingen

Jo här i Italien är det så är det ett lite annat system än hemma i Sverige. Kval vad det gäller höjder går inte efter ekipage utan bara efter ryttaren. man är som ryttare i olika grader. Graderna innebär att man tävlar på olika höjder, tex jag är i secundo grado - andra graden - vilket innebär att jag tävlar från 1.30 m och uppåt, vill jag sen tävla lägre så får jag göra det men då utom tävlan. Sen gäller ju såklart inte detta med unghästarna. Sen på alla nationella tävlingar så finns det även B och BP som är 2 andra grader, i dessa så är det oftast bara ponnys, höjderna är mellan 60-1.20. Då Alla klasser har dessa stavelser framför, tex BP 90. Klasserna från 1.30 och uppåt har ett C framför. Så på de flesta nationella tävlingar så är klasserna från BP60 till C1.45. De stora hästarna startar alltid fröst och ponnyserna startar sist på dagen. och är det så att en ponny startar i 1.30 för att ryttaren är uppkvalad till secundo grado så startar denne sist så att kombinationer kan rättas till. Men det är oftast mer vanligt att det är stora hästar som hoppar i B-klasserna tillsammans med ponnys, gamla tanter osv som inte hoppar så högt... hehe.

Vet inte om ni blev så mycket klokare av det här, nu när jag läser det så är det ganska rörigt, knappt så jag förstår själv ibland...

Tack så mycket Therese för din kommentar :) här kommer några ganska suddig bilder på fölet när hon är några timmar gammal





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar