söndag 20 februari 2011

Söndag och sista tävlingsdagen

Upp 6 och fodra kl7. Hann mocka 2 boxar innan Emilio och Gabriel kom. Sen var det bara att ta ut Hialoubet ur lastbilen och sadla honom, det hade tydligen tagit dem en halv timme att få på honom på lastbilen, men sen var han 0a i 1.20. Jag gjorde iordning Merenghé och gick upp med henne till E och tog med Hialoubet till stallet. Vet faktiskt inte hur det gick för dem.

Sen var det i stort sett dags för mig att göra ordning Tompa, fick lite stressigt men när jag kom upp till banan sen så blev det perfekt. Jag hade startnummer 10 och Emilio hade 4 med Istrione och 20 med Lauis, det var samma bana som 6 åringarna tidigare hade hoppat som Liscio kom 2a i så Emilio kunde redan banan och var tvungen att rida fram Istrione så jag gick banan själv medans en snäll farbror höll Tompa. Fick hjälp av en annan snäll farbror att höja och sänka hindrena sen, och E hjälpte mig de sista sprången när han hoppat klart Istrione som var 0a.

Presic innan jag ska ta sista hindret på framhoppningen så ramlar en liten tjej av sin ponny (ska berätta varför det var ponnys på tävlingen senare) så ponnyn skenar runt på framhoppningen och Tompa blir skitskraj och spänd, perfekt innan jag ska gå in på banan, not. Tar ett sista språng sen som känns bra ändå men han är pigg! Väl inne på banan så tänker jag att jag får göra det bästa av situationen. Tompa som är så underbar hoppar hur bra som helst och vi är felfria, grunden och omhoppningen, vi slutade 8a, precis utanför placering för Emilio var självklart tvungen att slå mig med Laius så jag petades ner, kunde han inte ridit lite långsammare..?

Därefter hade vi lugnt fram till halv 3 då GP 1.45 startade så jag passade på att köra hem Merenghé, Lisco, Laius, Istrione och mitt skåp. Fick köra 2 ggr och Tompa åkte med Emilios pappa. Sen var det chilligrill ett tag, Gabriel fyllde ju år idag så jag hade gjort en macka till honom för jag antog att han inte skulle ha tagit med sig någon mat, han uppskattade mackan väldigt mycket iaf. Har blivit bjuden på 3 kaffe idag. En av Gabriel och en av Valentina (Stefanos tjej som också var där tävlade). Här har de förstås värsta grande kaffemaskinen i baren och inget slaskblask kaffe, det är ju Italien haha.

Emilios pappa körde sen hem Hialoubet och hör och häpna han gick rakt in med en gång, han var nog trött och ville hem tror jag. sen var det dags för GP och Emilio var 0a med Olea och hade 2 ner med Chicago när han kom ut från banan så sa han att han tyckte han red dåligt själv. Jag fick hoppa upp och trava av medans han lärde sig omhoppning och mitt i allt ska ha byta träns plus bett på Olea och sätta på en martingal. Vanligtvis har hon vanligt bett utan martingal, men nu satte han på ett flippan- bett, har aldrig sett att han ridit med de på henne men han vet väl bäst själv tänkte jag, och tror ni inte att de vann också? De gjorde en helt fantastisk omhoppning så ingen hade ens en chans! Olea startade 2 klasser under helgen och vann 2, helt okej om ni frågar mig.

Därefter körde jag hem Olea och Chicago och åkte sedan tillbaka så vi kunde köra hem emilios skåp och lite andra grejer med. För varför vi inte kunde ta stora lastbilen hem som några hästar kom med imorse var för att när Emilio ska parkera lastbilen så ser han inte den vassa trottoarkanten så vänster framdäck repas söder av kanten och all luft pyser ut, punka. Hur mycket kostar egentligen ett sådant där däck?? Flera tusen. Tråkig start på dagen men en bra avslutning blev det!

Jag är supernöjd över Tompa, han har inte rört en bom på hela helgen. Han har varit perfekt, jag har gjort 2 missar så nästa tävling ska jag försöka vara lika bra som Tompa. Emilio sa att han tyckte att Tompa verkligen skött så över förväntan denna helg. Jag är så himla glaaad!

Imorgon är jag ledig och då ska jag sova ut. Juste, idag kom ett supergulligt sto till världen på gården. Hur söt som helst! Ska ta bilder på henne imorgon, och bilder från tävlingen lägger jag upp imorgon med.

Hoppas ni haft en lika bra helg som jag hat haft! Ciao.

1 kommentar:

  1. Blir sjukt sugen på att börja träna och tävla igen när jag läser din blogg. Vilken första dag du fick, det är ju sådana stressdrömmar man brukar ha... att man ska in som nästa ekipage och har inte hunnit gå banan eller sadla hästen typ :) Men det är faktiskt väldigt bra att utsättas får sådana situationer och se att man klarar dem med. Sådan rutin är också viktigt. Och du ser, det gick ju toppen ändå. Du är jätte duktig! Det kommer gå bra för dig i framtiden. Hoppas du fick en skön ledig dag. Glöm inte skriva varför det var ponnyn på tävlingen, och ta en bild på fölet! Kram kram

    SvaraRadera