onsdag 9 februari 2011

lill-lördag

tjenixen,

dagen i kort; Red Olea, red ut på Chicago längst med vattnet och travade, samma på Tompa och Graffio (fast han fick bara skritta). Emilio var och hämtade Kapitol på förmiddagen i Pisa idag, han har ju varit där och blivit pappa till en hel del pollar, eller kommande pollar.

Eftermiddagen bestod av att rida Istrione som jag fick lite hjälp med och sedan red jag Hialoubet som jag fick lektion med. Angående det som jag skrev igår, att öka och minska galoppen så fick jag det lite mer förklarat för mig idag. När man kortar galoppen så flyttar ju hästen över tyngden till bakbenen vilket blir jobbigare än att galoppera vanligt. Eftersom man alltid vill ha hästen med sig så ska man inte korta för många språng för då tycker ju hästen att det blir väldigt jobbigt och förknippar den rörelsen med mycket ansträngning, därför så när hästen kommer tillbaka så bör man endast korta några få språng för att sedan rida fram igen, i en mer bekväm galopp förhästen. På detta sätt får man hästen med sig och när du sedan ber om att korta galoppen igen så vet hästen att gör jag detta fint och bra en stund så blir det lättare sedan. Hästen blir glad och du blir glad! Lätt som en plätt! haha

God natt på er,

juste grattis till Linn Backman och Kamelen som kom 3a i Grevagårdens 1.45 :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar