lördag 19 februari 2011

Tävlings dag 2, en perfekt dag, förutom min miss..

Idag Har himlen varit blå och solen har värmt på, säkert minst 20 grader mitt på dagen! Fodrade Tompa, Graffio, Laius och Annaley som stod på tävlingsplatsen vid 7. Mockade alla boxar och borstade alla. Medans jag står och gör detta så kommer en dam fram till mig och frågar om hon får låna min sopborste, ja visst abslout säger jag, sen när hon lämnar tillbaka den undrar frågar hon om jag vill följa med och ta en kaffe i baren! Så gulligt, var tvungen att säga nej för jag ville gärna vara klar med allt innan emilio skille komma. Men damen var ju helt underbar, hon kommer tillbaka med en cappucino i en take-away mugg. Så söt, jag har liksom aldrig träffat människan innan. Hon tyckte väl att jag jobbade på så mycket att jag behövde det. När jag skulle gå och tömma kärran så gick jag fram och presenterade mig, kände att jag var tvungen. Men hon och hennes son talade ganska bra engelska och var väldigt trevliga.

Sen kom Emilio och Gabriel med Merenghé och Liscio, de andra fick stanna hemma för att vi skulle splippa stressa idag, vilket var skönt. Hittade faktiskt till sekretariatet idag och tog alla startlistor jag hittade, för att vara på den säkra sidan. Hjälpte Emilio när han hoppade fram på Marängen och de var sedan felfria. Gick ner till stallarna och skulle börja göra iordning Tompa men såg sen att det var 1.30 efter 1.40, varför var inte 1.35 efter 1.40 liksom? Gick upp igen och sa det till Emilio vilket var tur för han skulle ju hoppa 2 hästar i 1.30. Men först Graffio i 1.40. Innan hoppade han Liscio i 6åringarnas klass och det kom 3a. Iaf Graffio, när E skulle gå banan så tänkte jag att jags kulle hålla honom men e tyckte de va bättre att jag satt upp fastän jag inte hade någon hjälm men de bryr sig tydligen inte domarna om för det var många som inte hade, för varmt vet i! ;) Kände mig grymt cool iaf när jag skrittade runt på snygga Graffio i solskenet, öppen jacka och den lätta vinden som blåste i mitt hår. Ni ser bilden framför er va?! Haha. De kom 2a i 1.40 sen iaf.

Därefter gick jag ner till stallarna och gjorde iordning Tompa. När jag kommer upp till framhoppningen så är det snart Emilio som startar sist i 1.30 med Laius och han river 3 ggr i rad på framhoppningen och E bara skakar på huvudet. Tror ni inte att han går in och vinner med honom sen? Så roligt att det var just med Laius som är så stor och långsam och kickar bakut så fort han inte orkar jobba, allmänt knasig häst helt enkelt, så vinner de en tidshoppning! Annaley fick ett ner i 1.30 tror jag.

Fick hjälp av E att hoppa fram lite innan bangång sen, för jag startade som nr 3. Tompa var lugn och fin och hoppade underbart så kändes prima. Gick banan sen som var rolig men en hel del svåra linjer. Startade efter Natale Guidani som rider i italienska landslaget tillsammans med Emilio. Tompa var sen helt perfekt, allt var verkligen perfekt och mot sista linjen 9an till 10an så var det 5 lite kort och jag kommer ganska nära på 9an och får för mig att jag inte kommer nå fram på 5 språng så jag tar tillbaka och ska klämma in 6 på den distansen, vad tänker jag med liksom, det hade ju varit perfekt om jag bara hade flutit på på 5 eftersom Tompa har stor galopp, men jag höll ihop, stackars Tompa hade ingen chans att hoppa. La en volt sen och hoppade över lätt som en plätt. Varförvarför? Tompa var ju helt klockren, nu är det bara jag som ska vara lika duktig som han. Emilio ba; ”Viktoria allt var ju perfekt varför gjorde du så?? Du skulle bara flutit på på 5!” ”Jag veeet! Haha Vet inte vad jag tänkte med!!” ”Men oj vad bra allt annat var! SUPER!! Klappa honom!!”

Sen fick Tompa äta massa gräs och torka i solen efter att jag spolat av honom. Emilio och Gabriel körde sen hem med Annaley och Graffio och jag gjorde rent allt som använts under dagen, borstade Tompa, mockade alla 4 boxarna igen, fyllde på vatten osv, ni vet. Gick upp och tittade lite på 1.20 sen som en av mina nyfunna vänner skulle hoppa, Nicoletta heter hon. Hon har sin häst hos Stefano som alla de 4 tjejerna har som jag har lärt känna. Nicoletta var iaf 0a. Sen bjöd Papi mig på en capuccino tillsammans med en av mina vänner, vet inte vad hon heter hehe. Men hon berättade att hon tyckte det var kul att jag är hos Emilio, för han är så snäll och bra. Sen träffade jag på honom den där killen som kände Jens Fredricsson och han sa att han tyckte Tompa hoppade jättefint!

Därefter eftermiddags hö till hästarna och fixa iordning sen kvällsmat. Gick och kollade om det fanns några fina bilder på mig och Tompa men självklart hade fotografen gått och tömt minneskortet just när jag hoppade och igår togs inga kort, får hoppas på imorgon istället.

På vägen hem stannade jag och köpte lite mat. Imorgon ska jag + Tompa hoppa 1.30 för 1.35 var någon slags joker när man hittar på sin egen bana och Emilio tyckte inte det var någon bra bedömning så det blir 1.30 ist. Ska ju tävla här 3 helger i följd sen i mars så då får jag hoppa 1.35 och 1.40. Det här är ju första tävlingen för Tompa sen i november också så jag tycker det är alldeles perfekt upplägg, iaf för mig haha.

Nu ska jag stoppa i mig lite mera mat, håll tummarna hårt imorgon med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar